Začiatok Plavebnej Sezóny: Solo Plavba v Chorvátsku

Druhý januárový týždeň 2024 som mal ja a Matúš vyplávať a zahájiť tak sezónu. Poctivo sme sledovali počasie a rozhodovali sa medzi Chorvátskom a Gréckom. Rozhodovanie nebolo jednoduché, keďže v Chorvátsku mala fúkať bóra a na Egejskom mori zasa meltemi. Zvolili sme Chorvátsko s bórou, keďže sa tam ľahšie schováme, a v bóre som už čo-to odplával.

Na nešťastie, pár dní pred odchodom na plavbu, Matúš dostal zápal pľúc a teda aj stopku na plavbu, ale to ma nemohlo odradiť, a rozhodol som sa splniť si sen a skúsiť solo plavbu.

Výber Lode

V januári moc lodí v Chorvátsku nezoženiete. Väčšina charteroviek vám povie, že lode majú na zimnej údržbe alebo majú veľmi obmedzenú ponuku. 56-stopovú jachtu som fakt sám nechcel. Nakoniec som našiel loď Fili (Elan Impression 45, cca 14 metrov) v ACI marina Trogir od charterovej spoločnosti Nova Eurospectra. Keď som charterovku kontaktoval, že pôjdem sám, museli najprv preveriť, či loď má registráciu, že ju môže obsluhovať samotný kapitán.

Nasledujúci deň bolo potvrdené, že mi loď požičajú a je už po údržbe, dokonca na nej bola partia na novoročnej plavbe, takže už bola zrejme aj otestovaná.

Cesta do Trogiru

Zo Slovenska som vyrazil o 5:00 ráno už v piatok, keďže Chorváti zrejme chceli v sobotu mať voľno, takže loď mi dali už piatok poobede. Na diaľnici smerom k pobrežiu v okolí Zagrebu pribudli 2 nové McDonaldy 🙂 Cesta mi trvala cca 9 hodín s prestávkami z Nitry. Keď som prišiel do Trogiru, v charterovke sa ma pýtali, pred kým alebo čím utekám 🙂

Prípravy na Plavbu

Potraviny a vodu som si dal doviest priamo k lodi cez spoločnosť Yacht Jam Supply ešte v piatok večer.

Loď vyzerala byť dobre pripravená, čistá, a v sobotu ráno som vyrazil. V marine fúkalo 10 uzlov a loď som mal postavenú tak, že predomnou približne 50 metrov nebola žiadna loď, takže bez stresu som odplával z mola.

Prvá Zastávka: Stari Grad na ostrove Hvar

Moja prvá zastávka bola Stari Grad na ostrove Hvar, po ceste som nestretol jedinú loď. Cesta trvala cca 5 hodín na motore, keďže fúkalo cca 3 uzle. Očakával som, že v januári bude Stari Grad prázdny a zaparkujem si loď pohodlne pozdĺžne, a pre mňa jednoduchšie, keď idem solo, ale na moje prekvapenie marina bola takmer plná, keďže tam zimovalo dosť jacht.

Našiel som si miesto, kde som videl mooringové lana, a načúval si, prehodil jedno lano cez bitvu (pacholok, stĺpík, poller), položil som si háčik na zatvorené baden plato a samozrejme som si ho zhodil do vody… začal mi fúkať vietor z ľavoboku, cca 15 uzlov, tak som sa oprel s fendrami o loď na pravoboku a v kľude si preskočil na molo a zobral si mooringové lano… zvyšok išiel v pohode, háčik som vytiahol z vody a moje prvé solo mooringy som mal za sebou.

Stari Grad je nádherné chorvátske mesto a treba ho vidieť… Momentálne upravujú nábrežie tak, že v hĺbke cca 3 m bude môcť zakotviť na mooringy cca ďalších 10 lodí. V malej budke, ktorá patrí k marine, nikto nebol, tak som bol rád, že aspoň nebudem musieť platiť za mooringy.

V meste boli otvorené potraviny, krčma, kaviareň, ale reštauráciu som našiel otvorenú len jednu (Marco Restaurant). Jedlo bolo chutné a za dobré ceny, robia aj raňajky.

Na druhý deň ráno ma prekvapil marinero, ktorý už čakal pri lodi a prišiel ma „ozbíjať“ na poplatkoch 🙂 takže 45-stopová loď v januári ma vyšla 70 eur za noc.

V Stari Grade som zostal 2 noci, keďže som jednak bol na dovolenke, nikto ma nenaháňal a svietilo príjemné slniečko, deň som strávil prácou na počítači a prechádzkami po meste.

Pokračovanie Plavby: ACI Marina Milna na Brači

V pondelok som vyrazil smer ACI Marina Milna na ostrove Brač, to už vonku začínalo fúkať jugo, vlny sa dvíhali do výšky cca 1,5 m, najmä v Splitskej bráne (prieplav medzi ostrovom Šolta a Brač). Ale zátoka pred Milnou už bola ako zrkadlo. Pri vstupe do mariny z pravej strany bol už marinero na bicykli a kričal na mňa, či chcem ísť na stranu, kde sú sprchy a WC, alebo radšej strana k mestu pri reštaurácii… Keďže som plával sám, sprchu mi nebolo treba 😀 takže jasne, že bližšie k reštaurácii… Zaparkoval som pozdĺžne pri nábreží, marinero mi pomohol s lanami… možno niektorí povedia, že keby zaparkujem pred červený maják, tak to mám mestské molo zadarmo, ale ja som vedel, že tam budem dva dni kvôli práci a potreboval som elektrinu a tá na mestskom mole nie je.

Státie v ACI Marina Milna ma vyšlo na 60 eur noc, ale mal som 30% zľavu, keďže domovská marina mojej lode Fili bola tiež ACI marina…. Ale v Milnej, ak vám netreba vodu a elektrinu mimo sezónu, môžete zaparkovať buď na mestskom mole (ešte pred červeným majákom, ktorý ohraničuje vstup do mariny) alebo ešte pri vstupe do mesta je jedno vysuté molo, na jednej strane nájdete loď kapitánatu a na druhú stranu to kludne dajte…

Asi 30 minút po mojom pristátí prešla mestom fronta a tá priniesla búrku, hrmnenie a silný vietor…. Len som si povedal, že ako dobre, že už som priviazaný…. Ešte večer som si pozrel, ako to bude s prílivom, aj keď bežne príliv odliv v Chorvátsku neriešite, ale ja som mal medzi molom a vodou už len cca 20 cm a hrozilo, že by sa mohli vysmiknúť fendre, na internete som si našiel, že bude ešte do rána príliv + 10 – 15 cm a to by už bolo fakt málo, tak som si ešte natiahol mooringy, nech ma ťahajú od mola.

V Milnej bolo otvorených viacero kaviarní, reštaurácií a potravín, niektoré reštaurácie prerábali / robili údržbu….

Návrat Domov

Domov som šiel už v stredu, takže už len smer Trogir a odovzdať loď…. Väčšinou, keď sa plavím v Chorvátsku zimu / jar, tak ma chytí bóra, ale tento krát to bolo jugo… V Splitskom kanáli ma to trocha prekvapilo, keďže fúkalo 6 – 12 uzlov, ale vlny prichádzali z juhu, cca 1,5 m a loďou mi kyvalo zľava doprava, skúšal som to aj na plachty, ale Fili nešiel viac ako 3 uzle, tak som to odmotoroval do Trogiru… Pred Trogírom asi 2 míle vidím, že ide oproti mne rýchly gumenák, tak som sa mu vyhol podľa COLREGu doprava, ale on to zrovnal zasa na mňa…. Toto sa opakovalo asi 4x a už som si myslel, že tam je niekto opitý a zdá sa mu to veľká sranda…

Keď prišli bližšie, zistil som, že sú z charterovky, jeden skipper naskočil loď a prevzal kormidlo, dotankovali sme a zaparkovali si to v marine. Povedal som mu, že to nemuseli, že ja by som to v klude zvládol aj sám, ale zjavne to robia pre všetkých… To by som chcel vidieť cez leto, ako to stíhajú robiť so všetkými loďami, ktoré majú vo flotile 🙂

Loď bola v stave, v akom sa často v Chorvátsku lode nevidia, naozaj tam nebolo nič zničené a všetko fungovalo, ako malo… Loď hodnotím na 10 z 10. Výlet a skúsenosť 10 z 10. Počasie 5 z 10 (väčšinu času nefúkalo, aj keď všade strašili, že aké jugo a po ňom bóra príde).

V stredu v noci sa vraciam do slovenskej reality a premýšľam, akú loď si vezmem prvý marcový týždeň 🙂

@papasailorcom
  • #croatia #sailing #sailinginstagram #singlehandedsailing #yachtinglifestyle #yachting
  • #croatia #trogir #acimarina #sailing #singlehamdedsailing #yachting
  • #trogir #acimarina #sailing #croatia #singlehandedsailing #yachting
  • #croatia #sailing #yachting #papasailor #singlehandedsailing
  • Dnes sa uz aj pred slnieckom musim schovavat 🤪 #croatia #sailing #singlehandedsailing #papasailor #elan45impression #yachtinglife #yachting #yachtcroatia